San Blas, Coiba en Boquete - Reisverslag uit Boquete, Panama van Bart en Elma - WaarBenJij.nu San Blas, Coiba en Boquete - Reisverslag uit Boquete, Panama van Bart en Elma - WaarBenJij.nu

San Blas, Coiba en Boquete

Door: Elma

Blijf op de hoogte en volg Bart en Elma

16 Juli 2014 | Panama, Boquete

Ola!

We zitten alweer ruim 2 weken in Panama maar het voelt als dik een maand. Niet omdat we al gek worden van elkaar maar omdat we al ontzettend veel kilometers afgelegd hebben, veel gezien en gedaan hebben en we ons inmiddels al een beetje in het Spaans redden. We hebben ook al een hoop nieuwe mensen vanuit de hele wereld ontmoet die net zo gek zijn als wij om met een backpack zonder iets te boeken midden-Amerika rondreizen. Deze manier van reizen is waar wij van houden. Zo hebben we veel vrijheid en kunnen we zelf bepalen hoelang we ergens willen blijven. Soms levert het ook enige spanning op om niks van te voren te boeken. Zo hadden we tijdens de vorige reis in Azië dat alle hotels vol zaten met als resultaat dat we op de gang op matrasjes zijn beland. Gelukkig kunnen we hier nu vreselijk om lachen. Het vereist dus wel de nodige flexibiliteit haha.

Maargoed nu even een update van de afgelopen 2 weken. Na Panama City zijn we gevlogen naar El Porvenir in de San Blas. De San Blas is een eilandengroep van 400 spectaculaire eilanden. Nadat we in El Porvenir na onze 1,5 uur durende vlucht met 2 stops in het weiland waren geland zijn we op zoek gegaan naar een slaapplek. De vlucht was onwijs gaaf over de jungle en met grote ogen keken we neer op de eilanden van de San Blas. In El Porvenir hadden we een blauw huisje met een eigen douche en toilet wat erg luxe is. We betaalden 55 dollar pp en de overnachting, 3 maaltijden en tours naar andere eilanden waren inbegrepen. Natuurlijk waren we net als op alle plekken, niet de enige Nederlanders. Wauw, het maakt niet uit waar je komt, Nederlanders zijn o-ver-al!! Wel gezellig en zeker met zo'n reis helpen Nederlanders elkaar indien dat nodig is.

We zijn 1 dag in El Porvenir gebleven waarbij we met een groepje andere eilandjes rondom hebben bezocht. Jullie hebben de foto's wel gezien op Facebook, wat een paradijs! Omdat we nog niet weg wilden besloten we nog 1 nacht door te brengen op een ander eiland: Isla Aguja. We hadden hier een overnachting in een zespersoonstent en weer eten inclusief. Dit eiland was heerlijk rustig, het personeel was super lief, het eten goed en we hadden het onwijs naar ons zin met onze tent die op het strand stond. Het enige geluid wat je hoorde is het vallen van de kokosnoten uit de bomen. Hier werden we ook nadrukkelijk voor gewaarschuwd. We besloten om ons verblijf te verlengen en nog een paar daagjes te genieten. Op alle eilanden van de san Blas is het best primitief en douchen de mensen van de Kuna Yala stam in regentonnen. Maar ons eilandje had gewoon een kleuren HD tv bij het restaurant hangen dus we hebben toch de wedstrijd Nederland-Argentinië kunnen kijken met de Kuna Yala stam!!! Haha. We hebben onze oranje shirts bij hen achter gelaten als aandenken.

Vanaf de San Blas zijn we terug gegaan met de boot en een 4x4 jeep door de jungle naar Panama City. Vanaf daar hebben we de bus gepakt naar El Valle, een dorpje in de bergen met prachtige hikeroutes naar diverse watervallen. Ook zijn we naar Pozos de Terminales gegaan. Hier hebben we ons ingesmeerd met modder en konden we relaxen in de Hotsprings. Ons verblijf was bij een Spaanse oma in een kamer achter het restaurant. Prima, alleen snachts hadden we een bizarre ervaring dat de deuren keihard heen en weer gingen,de wc een paar keer bleef doortrekken en de douche opeens aanging! We dachten dat we gek werden. Daarna zijn we maar snel doorgegaan naar de volgende bestemming: Santa Catalina.

Santa Catalina is een surfersdorp aan de onderkant van Panama. We verbleven hier 4 nachtjes bij een Italiaans stel en de lodge heette: cool inside. En daar is natuurlijk een reden voor. We sliepen in een cabana (huisje van bamboe) in de buitenlucht met stroom, licht en een ventilator, echt superleuk voor 20 dollar per nacht inclusief fietsen. We zijn een aantal daagjes naar het strand gegaan op de fiets. Het strand was niet helemaal zoals we hadden verwacht maar dat kwam door het zwarte zand (vulkanische stranden). We hadden een eigen keukentje dus we konden eindelijk wel weer zelf wat koken na elke dag uiteten haha. De reden waarom Santa Catalina op ons reisschema stond is omdat vanuit hier trips worden gemaakt naar Isla Coiba. Een van de interessante duikspots ter wereld. Omdat we allebei ons brevet advanced hebben konden we dit niet overslaan.

Na een aantal teleurstellingen omdat alle duikscholen vol zaten was het dan eindelijk tijd voor ons om 2 duiken te mogen maken. En dit was het wachten meeeeer dan waard!! Op de heenweg naar Isla Coiba sprongen de dolfijnen naast de boot. Tijdens de eerste duik hebben we gedoken met haaien, schildpadden en hebben we zeepaardjes gezien! De lunch kregen we op Isla Coiba en tijdens de lunch spotte we een zoutwaterkrokodil! Toen we vervolgens doorgingen varen voor onze tweede duik sprongen de dolfijnen weer naast de boot en ook kwamen dolfijnen zelfs voor onze boot zwemmen.. Wauw!!! Elma hoooouuuuudt van dolfijnen en het was dan ook geweldig om deze wilde dolfijnen zo dichtbij te zien. Natuurlijk hebben we hier een spectaculair filmpje van. In onze tweede duik hebben we nog meer haaien gezien en een school met roggen die boven ons kwamen zwemmen. Toen was het tijd om terug te varen. En alsof onze dag niet meer mooier kon.. Zagen we vanaf de boot bultrugwalvissen uit het water springen op een afstand en water spuiten!

Na deze geweldige ervaring was het tijd Santa Catalina te verlaten. Dit verslag wordt nu onderweg naar Boquete (waar die meiden zijn vermist) getypt, aangezien we weer een paar uur in de bus zitten. Natuurlijk doen we voorzichtig en we hebben in ieder geval geleerd van het incident er niet zelf op uit te gaan zonder gids vanwege alle wilde dieren. In Boquete zijn we van plan weer wat avontuurlijke dingen te doen zoals ziplinen, hiken, vulkaan baru te beklimmen en/of raften. Het schijnt de enige plek in Panama te zijn waar je een trui nodig hebt. Na Boquete gaan we lekker door naar Bocas del Toro, onze laatste bestemming in Panama voordat we naar Costa Rica gaan. In Bocas del Toro kunnen we hopelijk weer lekker chillen en werken aan onze kleur voordat deze pleite is haha.

Nou dikke zoen.

Elma en Bart

• 17 Juli 2014 - 00:47

Nadia:

Ohhhhh bah wat eng dat alle deuren klapperden enz! Je gaat geen enge geesten meenemen enz he.... Verder heb ik alles gehoord van je en wat leuk om jullie verhalen te lezen. Denk veel aan jullie hoor schatjes enne aaalsjeblieft voorzichtig in boquete oke? Heelhuids terug komen! Dikke kussies van mij xxx

• 17 Juli 2014 - 08:28

Nick :

Weer een leuk verslag! Mooi om jullie verhalen te lezen en hoeveel moois jullie daar wel niet zien. Ik en Sophie gaan vandaag ook maar eens het paradijs opzoeken met eigen ligbedjed inclusief een zelfgemaakt lunchpakket @ Egmond aan zee met zijn o zo blauwe zee en witte bounty strand. En ook maar effe snorkelen met kwallen, de Gr aan Bart.

• 17 Juli 2014 - 15:06

Paps & Mams:

Wouw lieverd wat maken jullie weer ontzettend veel mee en nog wel zulke prachtige momenten, helemaal te gek!
    Superveel plezier op jullie verdere bestemming eno uiteraard ook onderweg.
    Dikke kus XXX

• 17 Juli 2014 - 18:50

Anja:

Supergave belevenissen en leuk geschreven ook!
    Veel plezier met jullie vervolg XX

• 18 Juli 2014 - 10:46

Esther Dinkla:

Lieve Bart & Elma,

Wat leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben daar!

En wat een leuk geschreven verhaal!

XXX Esther.

• 19 Juli 2014 - 10:06

Cor En Ineke:

Zit hier op ons zon overgoten terras te genieten van jullie prachtige verhalen! Goede reis verder, en doe voorzichtig! Dikke kus van ons!

• 21 Juli 2014 - 12:32

Lem:

ziplinennn whaaaaaaaaaaaaaaaaa :P

niceee hoor allemaal weeeer...krijg gelijk zinnnn

zet m oppp xxx

Verslag uit: Panama, Boquete

Stage en reizen

Zoo alles is geregeld(paspoort,esta,tickets,accomodatie,stageaanvraag, IMF beurs etc) en nu is het wachten tot 25 januari 2014. Deze datum vlieg ik van Amsterdam naar New York om 07.35 uur. Ik wilde altijd al naar deze geweldige stad en bijna is het moment daar. Dingen die ik zeker op mijn to do list heb staan: empire State building, het Vrijheidsbeeld, times Square and a lot of shoppingggg!
Ik verblijf 4 nachten alleen in een hostel gelegen aan Central Park " Broadway hotel". Hopende dat dit alles meevalt en ik nog met al mijn spullen 29 januari kan vertrekken van New York naar Sint Maarten. Rond 12 uur in de middag zal ik dan mijn voetjes op de grond van het prachtige eiland Sint Maarten zetten, mijn thuis voor ruim 5 maandjes.

Op Sint Maarten ga ik stage lopen vanaf 3 februari bij The Harbour Group of Companies, op de haven waar alle cruiseschepen binnenkomen, wat een uitzicht. Gedurende mijn stage ga ik werken aan de opzet van het HRM beleid. De HRM afdeling bestaat vanaf 2010 en deze organisatie heeft totaal 73 medewerkers die werkzaam zijn op de haven. Een kamer wordt tijdens mijn stage vastgehouden bij Rama Hotel in Point Blanche. Ik krijg een eigen kamer met gedeelde badkamer en keuken op loopafstand van de haven. Top geregeld dus!

Bart gaat net als ik 4 nachten alleen naar New York op 15 juni. Uiteindelijk is Bart 20 juni bij me op Sint Maarten na elkaar 5 maanden niet te hebben gezien. 25 juni is mijn laatste stagedag en dan blijf ik met Bart tot 3 juli nog op Sint Maarten zodat ik nog de mooiste plekjes kan laten zien. Rond Sint Maarten zitten geweldig mooie eilandjes zoals onder andere St.Barth haha waar we graag heen willen.

Op 3 juli vliegen we van Sint Maarten naar Panama en daar gaat ons backpacker avontuur weer beginnen. We hebben totaal 7 weken om al het moois van Panama en Costa Rica te ontdekken.
21 augustus vliegen we namelijk van Costa Rica naar Miami. Daar gaan we lekker ons avontuur afsluiten en hebben we een relaxed appartement bij Miami Beach. Van Miami vliegen we 27 augustus naar Londen waar we 4jaar geleden samen onze eerste vakantie vierden voordat we doorvliegen naar Amsterdam.
28 augustus zullen we weer op de Nederlandse bodem staan!

Maar voordat mijn stage afgelopen is en ik met Bart ga reizen, komen nog lekker mijn ouders langs met mijn verjaardag op Sint Maarten, wat een toppers!

Ik heb er ontzettend veel zin in al, times getting hard!!

XXX