Bocas, Costa rica, Tortuguero - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Bart en Elma - WaarBenJij.nu Bocas, Costa rica, Tortuguero - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Bart en Elma - WaarBenJij.nu

Bocas, Costa rica, Tortuguero

Door: Elma

Blijf op de hoogte en volg Bart en Elma

27 Juli 2014 | Costa Rica, San José

Hola!

De afgelopen keer dat we een reisverslag hadden geplaatst waren we onderweg naar Boquete, een plaats die inmiddels bij iedereen in Nederland bekend is door de twee meiden die hier waren vermist. Zeer benieuwd waren we naar het feit of er iets was te merken in dit plaatsje van deze vreselijke gebeurtenis. Maar eenmaal aangekomen in Boquete, de enige plaats in Panama waar een trui nodig is, merkten we dat dit een vredig dorpje is met onwijs veel leuke restaurantjes, heeeeel veel Nederlanders, veel hostels en backpackers en waar vele tours kan worden geboekt. We voelden ons dan ook prima op ons gemak.

In Boquete, het dorpje gelegen onder de vulkaan Baru is onwijs veel te doen. Je kan de vulkaan beklimmen, naar de Hotsprings, raften, een koffietour doen, raften, hiken, naar een van de vele bloementuinen of Ziplinen. Het beklimmen van de vulkaan leek ons gaaf. Je beklimt de vulkaan in de avond en als de zon opkomt kun je de zon en de maan tegelijk vasthouden, genieten van het uitzicht op de pacific en de carribean sea en uitzicht over heel Boquete. Alleen toen we hoorden dat de hike totaal 12 uur zou duren (6 uur heen en terug) en dat het vaak mistig is waardoor je helemaal niks ziet (wat de groep van de vorige avond ook had), besloten we deze uitdaging lekker aan de andere fanatiekelingen over te laten en kozen we voor iets avontuurlijkers.

De volgende ochtend stond Ziplinen op het programma. Het waren totaal 14 ziplines en platforms. Je wordt dan vastgemaakt aan een kabelbaan en daarmee ga je slinger je door de jungle op soms wel 90 meter hoogte, wel 500 meter lang. Het leek ons erg leuk om een keer iets nieuws te doen. Maar eenmaal aangekomen kreeg Elma plotseling toch een beetje last van zweethandjes. Op weg naar het eerste platform, de eerste zipline werd al verteld dat het vaak gebeurde dat de man al was gegaan en dat de vrouw zich dan toch nog terugtrekt maar dat de man dan al niet meer terug kan. En jahoor, Bart wilde graag als eerste van de groep en ik had beloofd de eerstvolgende te zijn. Maar toen ik eenmaal werd vastgemaakt met de beugel aan de kabelbaan en ik naar de afgrond keek, begon mijn hele lichaam te trillen. Op het punt dat ik al was vastgemaakt en ik zou gaan voelde ik me opeens alsof ik mijn lichaam niet meer onder controle kon krijgen. Mijn hart ging als een gek tekeer en helemaal in paniek verzocht ik de gids om me zo snel mogelijk weer los te maken met als mededeling dat dit toch niet voor mij was weggelegd.

Bart was inmiddels al 2 platforms verder en die stond daar de hele tijd te wachten tot ik zou komen maar de eerste 4 volgende mensen.. Geen Elma. Ook de mensen die alvast voor waren gegaan vertelden Bart dat ik echt niet meer zou komen. Inmiddels bij het eerste platform had ik kunnen kijken naar 5 anderen die ook waren gegaan en door diverse mensen werd ik al troostend overgehaald en gerust gesteld. Er waren ook 2 kinderen gegaan en toen Oma van 78 jaar ook zei: come on, Lets do this! Dacht ik oké.. Als een oma van 78 het zelfs durft op die leeftijd nog (hoe stoer!?) dan ga ik ook gewoon! En jahoor.. Daar ging oma.. En daarna kwam ik ein-de-lijk swingend door de jungle aan bij het tweede platform. Hoe meer ziplines we hadden gedaan, hoe vetter het werd en opgegeven moment kom het ons niet meer uitmaken hoe hoog of lang de ziplines waren. Wat een vette ervaring en weer een angst overwonnen!!!!

Na Boquete was het weer tijd voor een nieuwe bestemming en de laatste in Panama, Bocas del Toro. Met de watertaxi gingen we naar Colon, het hoofdeiland van deze eilandengroep. Voor een paar dollar kun je van eiland naar eiland. We besloten direct door te gaan naar Bastiementos, een eiland waar geen auto's te bekennen zijn en het eiland met de 2 mooiste stranden. We hadden een relaxed hotel gevonden met geweldig uitzicht vanuit onze hangmatten. Als je mazzel hebt kun je hier ook dolfijnen spotten. De volgende dag hadden we met 2 andere jongens een bootje afgehuurd. Het was de eerste dag zon na 4 weken en we hebben een tour gemaakt naar diverse eilanden, Dolphin Bay, sloteiland om lazy monkeys te zien en we hebben gesnorkeld op geweldige plekken met alle kleuren en soorten koraal. De laatste dagen hebben we overnacht op Caronera, een ander eiland waar we een waterbungalow hadden geboekt. Geweldig om de deur open te doen en meteen de zee in kan springen.

Na Bocas was het tijd voor Costa Rica :). Panama en Costa Rica worden gescheiden door een grote, verwaarloosde brug waarbij je hoopt dat ie maar niet instort als je erover heen loopt. We zijn meteen doorgegaan naar Puerto Viejo, een relaxte surfersdorpje met onwijs veel leuke winkeltjes, restaurants, hostels en backpackers. De kust bestaat uit diverse stranden. De rechterkant begint met Playa Negra, zwart zand en hoe meer je naar links gaat, hoe witter de stranden worden. De jungle loopt hier tegen de zee aan en de golven zijn onwijs! Elke ochtend en avond hadden we regen, alleen overdag was het droog en zijn we lekker naar het strand gegaan en genoten van de happy hours. We hadden ook bij de Pure jungle Spa gekozen voor een duo-chocoladehandeling. We werden ontvangen met sap en een warm voetenbad. Daarna werden we naast elkaar gescrubt, ingemasseerd met kokosolie en als laatste werden we ingesmeerd met warme chocolade met cacao uit de omgeving. Wauw wat een heerlijke en ontspannen ervaring!

Na een aantal hostels besloten we weer lekker luxe te overnachten voordat we verder gingen reizen naar Tortuguero. We hadden bij Playa Chiquita een cabana in de jungle geboekt met een zwembad waarbij de toekans en apen hoorbaar zijn als je in bed of in de hangmat ligt. Wat een zwaar leven hè?

5 uur sochtends pakten we de bus naar Moin, daar moesten we 3 uur wachten voor de boot naar Tortuguero. Deze bootreis duurde ook nog eens 4 uur. Dit was wel een hele spectaculaire bootreis waarin we kaaimannen, mega krokodillen, apen, luiaards en veel bijzondere vogels hebben gezien. Toen we aankwamen hadden we meteen de turtle tour geboekt voor dezelfde avond. Na eten en powernappen hadden we laarzen gehuurd en onze poncho's aangetrokken voor de Turtle tour. Na een half uur door de regen, een meter door de bagger en in het donker te slenteren bereikten we het beroemde strand waar in de periode van juli tot en met september elke nacht schildpadden het strand op komen om hun eieren te leggen. In augustus komen er wel 2 duizend schildpadden per nacht. Meteen toen we het strand opliepen zagen we meteen hoe een mega schildpad 128 eieren legde in een uur tijd. Daarna keken we hoe de schildpad de eieren bedekte en terug de zee in ging. Wat een speciaal gevoel..

Op dit moment wordt dit verslag getypt in een oude bus terwijl we over een bumpy road gaan die half overspoeld is door alle regen en met mega gaten in het wegdek. Heerlijk, in het buitenland lijkt altijd alles te kunnen! We blijven 1 nacht in de hoofdstad San José om vervolgens door te gaan naar de nationale parken en stranden aan de onderkant van Costa rica. Waarschijnlijk gaan we ook nog naar Nicaragua bezoeken na Costa Rica. We houden jullie op de hoogte.

Xx Elma en Bart



  • 27 Juli 2014 - 09:56

    Rob En Tiny:

    Bart en Elma wat is het weer een geweldig verslag. En wat maken jullie veel leuke spannende dingen mee. Heel bijzonder allemaal. Nog heel veel plezier het laatste maandje. Pa en Ma.

  • 27 Juli 2014 - 16:35

    Tante Mirjam:

    Hoi Elma en Bart,

    Wat een prachtig en uitgebreid reisverslag weer! Op deze manier kunnen wij ons levendig voorstellen wat jullie meemaken en hoe alles er daar uit ziet! Geweldig!
    Nog heel veel plezier en blijf vooral lekker genieten!!

    Liefs xxx

  • 27 Juli 2014 - 23:17

    Sophieeee:

    Hi kanjers, wat een leuk reisverslag! Jullie zijn dus volop aan het genieten!! Nog een maandje en dan kunnen wij festivallen,jeeeeej! Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Stage en reizen

Zoo alles is geregeld(paspoort,esta,tickets,accomodatie,stageaanvraag, IMF beurs etc) en nu is het wachten tot 25 januari 2014. Deze datum vlieg ik van Amsterdam naar New York om 07.35 uur. Ik wilde altijd al naar deze geweldige stad en bijna is het moment daar. Dingen die ik zeker op mijn to do list heb staan: empire State building, het Vrijheidsbeeld, times Square and a lot of shoppingggg!
Ik verblijf 4 nachten alleen in een hostel gelegen aan Central Park " Broadway hotel". Hopende dat dit alles meevalt en ik nog met al mijn spullen 29 januari kan vertrekken van New York naar Sint Maarten. Rond 12 uur in de middag zal ik dan mijn voetjes op de grond van het prachtige eiland Sint Maarten zetten, mijn thuis voor ruim 5 maandjes.

Op Sint Maarten ga ik stage lopen vanaf 3 februari bij The Harbour Group of Companies, op de haven waar alle cruiseschepen binnenkomen, wat een uitzicht. Gedurende mijn stage ga ik werken aan de opzet van het HRM beleid. De HRM afdeling bestaat vanaf 2010 en deze organisatie heeft totaal 73 medewerkers die werkzaam zijn op de haven. Een kamer wordt tijdens mijn stage vastgehouden bij Rama Hotel in Point Blanche. Ik krijg een eigen kamer met gedeelde badkamer en keuken op loopafstand van de haven. Top geregeld dus!

Bart gaat net als ik 4 nachten alleen naar New York op 15 juni. Uiteindelijk is Bart 20 juni bij me op Sint Maarten na elkaar 5 maanden niet te hebben gezien. 25 juni is mijn laatste stagedag en dan blijf ik met Bart tot 3 juli nog op Sint Maarten zodat ik nog de mooiste plekjes kan laten zien. Rond Sint Maarten zitten geweldig mooie eilandjes zoals onder andere St.Barth haha waar we graag heen willen.

Op 3 juli vliegen we van Sint Maarten naar Panama en daar gaat ons backpacker avontuur weer beginnen. We hebben totaal 7 weken om al het moois van Panama en Costa Rica te ontdekken.
21 augustus vliegen we namelijk van Costa Rica naar Miami. Daar gaan we lekker ons avontuur afsluiten en hebben we een relaxed appartement bij Miami Beach. Van Miami vliegen we 27 augustus naar Londen waar we 4jaar geleden samen onze eerste vakantie vierden voordat we doorvliegen naar Amsterdam.
28 augustus zullen we weer op de Nederlandse bodem staan!

Maar voordat mijn stage afgelopen is en ik met Bart ga reizen, komen nog lekker mijn ouders langs met mijn verjaardag op Sint Maarten, wat een toppers!

Ik heb er ontzettend veel zin in al, times getting hard!!

XXX


Recente Reisverslagen:

09 Augustus 2014

Walvissen, jungle en Nicaragua

27 Juli 2014

Bocas, Costa rica, Tortuguero

16 Juli 2014

San Blas, Coiba en Boquete

05 Juli 2014

Sint Maarten, Anquilla en Panama

19 Mei 2014

Jouvert Morning, Carnaval, Jarig en ouders!
Bart en Elma

Actief sinds 20 Mei 2011
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 35211

Voorgaande reizen:

25 Januari 2014 - 28 Augustus 2014

Stage en reizen

12 Juni 2011 - 24 Augustus 2011

Onze reis naar Azië

Landen bezocht: